7 Slimme tips voor een opgeruimde werkplek

7 Slimme tips voor een opgeruimde werkplek
25 februari 2019 144 Keer bekeken

Tussen alle vergaderingen, telefoongesprekken en papierwerk door, moet er ook tijd en aandacht uitgaan aan het onderhouden van een georganiseerd kantoor. Het lijkt misschien een makkelijke taak om je werkplek helemaal schoon en overzichtelijk te houden. Maar ja, wie heeft daar nu eigenlijk nog tijd voor? Op vrijdagmiddag is het tijd voor een weekendborrel, niet het opruimen van je bureau. Omdat een rommelige werkplek behoorlijk hinderlijk kan zijn, verzamelden we 7 tips die het een stuk makkelijker zouden moeten maken.

1. Locatie toewijzing

Het klinkt misschien als een vrij simpele en algemene taak. Maar onderschat zeker niet dat het ontzettend cruciaal is om te beginnen met al je spullen aan een bepaalde opberglocatie toe te wijzen. Leg al je dingen ook meteen weer terug waar het hoort als je er mee klaar bent. Overbodig papierwerk? Maak gelijk een loopje naar de papierversnipperaar of berg het in het juiste archief op. Heb je ook meteen weer een loopje gehad. Een goede tip om in het achterhoofd te houden is om alleen zaken op je bureau te hebben liggen die te maken hebben met de werkzaamheden die je op dat moment uitvoert.

2. Voldoende werkruimte

Een volgende stap is om te kijken, heb ik voldoende ruimte voor al mijn spullen op mijn werkplek? Heb je een laptop met daarnaast nog een toetsenbord, papieren, mappen en allerlei andere zaken die je allemaal tegelijkertijd gebruikt voor die ene opdracht? Zorg wanneer mogelijk voor een bureau met een groot werkblad. Een hoekbureau is niet altijd een uitkomst, maar wij bevelen deze klanten altijd een werkblad van 200 x 100 cm aan. Kijk ook eens bij onze categorie gebruikte bureaus om een relatief goedkoop bureau te kopen op de kop te kunnen tikken.

3. Papierverbruik terugdringen

We noemden al het vele papierverbruik wat er op het gemiddelde kantoor elke dag doorheen vliegt. Als we dit verbruik eens flink terug zouden kunnen brengen, is dit niet alleen gelijk een mooie duurzame bijdrage aan het milieu, het ruimt ook gewoon ontzettend op. Vraag jezelf af, kan er niet een digitale oplossing komen voor het losse papiertje wat er hier nu voor me ligt. Het maken van notities kan bijvoorbeeld prima via een laptop. Hoe minder stukjes papier er op je bureau rondslingeren, hoe beter.

4. Slim inplannen

Een goede organisatie heeft niet alleen te maken met de fysieke spullen die je tegenkomt op je werk. Omdat het organiseren van je werkplek niet altijd een prioriteit kan zijn, is het het beste om je tijd slim in te delen. Werd je even in de wacht gezet tijdens een conference call? Ruim dan even je inbox op. Ben je eerder dan verwacht aangekomen op de zaak? Organiseer de papieren in je lade even. Expres te vroeg komen of te laat weggaan van het werk is eigenlijk helemaal niet zo'n heel gek idee. Omdat het makkelijker is om op schema te blijven als er niemand om je heen is.

5. Schone desktop

Niet alleen van je bureau wil je een opgeruimd gevoel krijgen. Je belangrijkste en meest gebruikte werkplek, namelijk je computer, kan ook al snel een rommeltje worden. Het organiseren van je e-mail inbox draagt echt van harte bij aan een efficiëntere werkhouding. Het aanmaken van submapjes voor contacten zorgen voor een prettig overzicht waardoor je weet wat je allemaal nog moet doen. Over een virtueel overzicht gesproken, heb je er al eens aan gedacht om een extra scherm aan te schaffen? Twee beeldschermen helpen echt om sneller de taken op je computer uit te kunnen voeren. Bij Albeka hebben we ook wel iets wat u hierbij kan helpen. Bekijk hier ook handige mointorarmen.

6. Lekker snel

Net zo snel als je deze tip leest, kun je makkelijke taken snel afronden. Als je kleine werkzaamheden tegenkomt die je binnen een mum van tijd klaar kunt hebben, waarom dan niet gelijk? Dat ruimt lekker op!

7. Structureel opgeruimd

Hoewel het veel voordelen heeft om dingen rustig aan te pakken, is het net zo goed belangrijk om te organiseren op een dagelijkse basis. Een makkelijke manier om dit te doen is standaard aan het begin of het einde van de dag. Scan je werkplek en neem je verantwoordelijkheid om alle losse eindjes onder handen te nemen. Het kan al beginnen met je jas aan de kapstok te hangen in plaats van over een stoel heen te gooien. Of vergeet ook niet om je pennen en potloden in de daarvoor bestemde lade te plaatsen. Als je jezelf deze gewoontes aanleert om op dagelijkse basis te doen, zul je snel merken dat het je tweede natuur wordt.

Gerelateerde posts